dilluns, 23 d’abril del 2012

Materials

Amb aquesta entrada del bloc, tot i que segurament la majoria de vosaltres ja els coneixeu, volia fer una breu ressenya dels testos que ja he començat a dur a terme amb dos dels alumnes de tercer de primària, i als quals faig referència en la meva aportació anterior. Són el TALEC i l’EFAI.

El TALEC és un test d’anàlisi de la lectura i l’escriptura en català que té per objectiu determinar els nivells generals i les característiques específiques de la lectura i l’escriptura d’infants en edat d’adquisició del procés lector. Amb la seva implementació es pretén avaluar i diagnosticar el llenguatge, la parla, la comprensió i velocitat lectora i expressió escrita i el nivell de l’alumnat en aquests aspectes per tal de fer una detecció de necessitats.  

D’altra banda, l’ EFAI (Evaluación Factorial de las Aptitudes Intelectuales) és un test per avaluar les següents cinc aptituds bàsiques:

Espacial: l’aptitud espacial és aquell conjunt de destreses cognitives que permeten a un subjecte treballar mentalment amb els objectes en l’espai, visualitzant-los, orientant-los, transformant-los,...Requereix imaginar mentalment moviment i transformacions. En el pla acadèmic, les investigacions realitzades fins al moment, mostren que puntuacions altes en aquesta aptitud, solen estar relacionades amb nivells alts de rendiment en matemàtiques avançades (geometria, càlcul,...).

 Numèrica: l’aptitud numèrica reflexa la destresa per comprendre les relacions numèriques existents i resoldre problemes. Es relaciona amb el domini de conceptes matemàtics bàsics, el raonament aritmètic, a posada en pràctica en problemes de la vida quotidiana i la capacitat interpretativa de taules i gràfiques de contingut numèric.

Raonament abstracte: es relaciona amb la capacitat de raonament lògic i la flexibilitat per resoldre qüestions de tipus lògic i abstracte. Suposa raonar inductivament.

Verbal: l’aptitud verbal és la facultat per comprendre les subtileses de la llengua i manejar correctament les dades verbals.

Avalua la capacitat per percebre i comprendre conceptes i idees expressades verbalment, així com  per expressar-se amb aquests mitjans. Es relaciona amb la riquesa de vocabulari. L’aptitud verbal està relacionada amb el nivell de vocabulari de les persones i la seva destresa en la lectura, escriptura i en general, en la comunicació tot fent ús de les paraules.

Memòria: és una mesura important de la destresa d’un nen/a per aprendre noves informacions i retenir-les a la memòria. Requereix  del nen/a habilitat per codificar, organitzar i recuperar informació adquirida. En els processos d’aprenentatge i resolució de problemes, és un aspecte clau que el nen/a sigui capaç d’aprendre i recordar diferent informació.

Una vegada avaluades les cinc aptituds anteriors, es pot fer una estimació de l’índex de capacitat mental, que permet descriure la intel·ligència general, la intel·ligència verbal i la intel·ligència no verbal.

Primera Fase: Anàlisi de la realitat global


Entrevista amb la tutora:

 Ja fa uns dies, que vaig realitzar la introducció a la primera fase del projecte, destinada a obtenir una visió i anàlisi de la realitat global de l’escola en relació al procés d’aprenentatge de la lectura i escriptura de l’alumnat de primer i tercer de primària.

Per obtenir aquesta informació, em vaig reunir amb la Cristina, la meva tutora del pràcticum i cap del departament psicopedagògic del centre i em va explicar la situació i les necessitats més importants detectades a cadascuna de les aules.

En relació a l’aula de primer, em va parlar d’un cas que era especial abordar, ja que es tracta d’un alumne adoptat que presenta importants dificultats d’aprenentatge degut a les mancances que presentava al seu país d’origen, del qual va arribar amb tres anys sense haver tingut rebut cap tipus d’estímul i tot just acaba de començar a parlar. Aquest fet, fa complicat que l’alumne pugui seguir la dinàmica de treball de la resta de companys, ja que encara no és capaç d’emprar les dues vies necessàries (via lèxica i via fonològica) per tal relacionar la correspondència entre so i grafia.

Ho vaig trobar molt interessant, ja que també em va proposar poder participar en l’elaboració del seu PI que acaben de posar en marxa.

En aquest sentit, per tant, vam decidir que assistiria a la seva aula per tal de proporcionar recolzament a la mestra a l’hora de desenvolupar les activitats de lectura i escriptura i, a l’hora, ajudar-la amb la recerca de materials per afavorir el seu aprenentatge.

D’altra banda, i en relació al curs de 3r de primària, em va parlar de la importància de centrar-nos en els processos de comprensió i escriptura, ja que en aquesta etapa, el procés de lectura mecànica ja ha d’estar consolidat.

Per tal d’obtenir algunes dades rellevants en aquest sentit, em va proposar de poder passar els testos EFAI i TALEC a un nombre reduït d’alumnes de l’aula, concretament, a aquells als qui se’ls han detectat dificultats més rellevants. El motiu pel qual no ho faríem amb tot el grup classe, és per  una qüestió de temps, ja que requereixen força estona i el temps se’ns tiraria a sobre; aquest fet, doncs, no em permetria poder implementar després la resta de fases del projecte.

Així doncs, faria una primera valoració en relació al meu pràcticum molt positiva, ja que en general, m'ha cridat molt l'atenció i trobo molt interessant la intervenció que se m'ha proposat des del centre.

Fases del meu projecte

He dividit el meu projecte en quatre fases diferents que seguidament us presento amb els objectius corresponents:

FASE 1: Anàlisi de la realitat global

Objectius:

-          Obtenir informació rellevant referent al nivell de lectoescriptura dels alumnes de primer i tercer de primària.

-          Obtenir informació del nivell habitual mitjà de lectoescriptura per a les franges d’edat amb les que es treballarà.

-          Detectar les necessitats individuals dels alumnes que presenten més dificultats per llegir, escriure i comprendre textos escrits.



FASE 2: Anàlisi de la realitat específica
Objectius:
-          Proporcionar suport a l’aula de primer en les hores que dediquen a les activitats d’expressió lectora i comprensió.
-          Observar de manera directa les dificultats i necessitats que presenti cada alumne.
-          Implementar els testos TALEC i EFAI al grup de tercer de primària.
-          Obtenir resultats que permetin orientar una recerca de material adient.


FASE 3: Recerca de material adaptat a les necessitats detectades

Objectius:
- Obtenir materials adequats que permetin respondre a les necessitats individuals detectades en els alumnes.

FASE 4: Assessorament dels tutors de l'aula i implementació dels materials obtinguts.
Objectius:
-         Proporcionar assessorament als mestres de l’aula de primer per tal d’afavorir el desenvolupament i la motivació per a la lectura i comprensió de textos del seu alumnat.
-         Elaborar un PI per a l’alumne que presenta dificultats d’aprenentatge degut a la manca de consolidació del procés lector.
-         Proporcionar assessorament als mestres de l’aula de tercer per tal d’afavorir el desenvolupament i la motivació per a la comprensió lectora i l’escriptura del seu alumnat. En especial, per a aquells alumnes als qui se’ls hagi detectat un alt grau de dificultat i/o desmotivació.